Description du programme

Si vous souhaitez travailler au Québec à titre d'éducateur ou d'assistant à la petite enfance, ce programme vous préparera officiellement à entreprendre votre carrière dans une garderie, un service de garde en milieu familial ou un programme parascolaire. Avec trois années d'expérience acquises avant ou après l'obtention de ce programme de 1 350 heures, vous serez reconnu par la loi comme l'un des deux professionnels sur trois obligatoires dans le milieu.

Nos étudiant.e.s ont trouvé un emploi rapidement après leur collation de grades. Il s'agit d'un domaine très demandé. À la fin du programme, vous recevrez une attestation d'études collégiales qui vous permettra de travailler comme éducateur ou éducatrice de la petite enfance au Québec dans une variété de milieux d'apprentissage tels que les garderies, les programmes d'études et les prématernelles, pour n'en nommer que quelques-uns.

Pour toute question sur la profession au Québec, voir ici.

Nous avons hâte de travailler avec vous !

Dates et limites d'admission

  • Ouverture de l'admission : 1 mai 2025
  • Dates et limites d'admission : 8 août 2025
  • Début du programme : 2 septembre 2025

S'inscrire à une session d'information

*Le collège se réserve le droit de ne pas proposer un programme en raison d'un nombre insuffisant d'inscriptions.

Séances d'information

Fréquentez une session d'information en ligne pour en savoir plus sur le programme, les critères d'admission et de certification.

  • Jeudi 29 mai 2025 12:00 - 13:00
  • Mercredi 18 juin 2025 16:00 - 17:00
  • Mardi 29 juillet 2025 18:00 - 19:00

S'inscrire à une session d'information

Lieu

(Livraison du cours et exigences techniques)

Ce programme est dispensé dans un format synchrone en ligne via MS Teams et Les étudiants suivent les sessions en direct dans les classes en ligne qui se déroulent du lundi au vendredi de 9 à 12 et de 1 à 3.

Les étudiants effectuent deux expériences de travail sur le terrain en personne dans un cadre de garde d'enfants dans leur région. La première a lieu en février et la seconde en juillet-août.

Les étudiants sont censés fréquenter les sessions en direct à distance en utilisant les équipements suivants :

  • Ordinateur
  • Accès internet à haut débit
  • Casque d'écoute avec microphone
  • Webcam

Critères d'admission

Comment postuler

Pour déposer une demande d'admission :

  • Complétez la demande en ligne sur SRAM. Cliquez sur le portail de demande d'admission à la formation continue.
  • Sélectionnez Cégep Heritage College et le programme de votre choix ainsi que le numéro de programme SRAM correspondant.
  • S'il y a lieu, transmettez toutes les personnes qui ont une demande obligatoire en les téléchargeant dans votre demande d'admission SRAM. Vous devez également payer les droits de demande d'admission non remboursables au SRAMLes documents ainsi que le paiement doivent être soumis par la date limite.

Critères d'admission obligatoires :

Vous pouvez vous inscrire à un programme si vous êtes :

  • citoyen canadien ou
  • Résident permanent ou

Et vous pouvez fournir une preuve d'études antérieures jugées acceptables par le Collège, par exemple : un diplôme d'études secondaires du Québec ou un diplôme d'études secondaires ou des études équivalentes :

  • Un diplôme d'études secondaires du Québec ou un diplôme d'études secondaires ou une scolarité équivalente ou.
  • un diplôme d'études supérieures ou un diplôme universitaire ou
  • Une « Évaluation comparative des études effectuées hors du Québec » ou
  • Des études secondaires partielles, accompagnées d'une recommandation d'un employeur actuel ou d'un ancien employeur indiquant que vous auriez avantage à poursuivre vos études au niveau postsecondaire, ainsi que d'un curriculum vitae.

Et vous remplissez l'une des trois conditions suivantes :

  • Vous n'avez pas été étudiant à plein temps pendant au moins deux sessions consécutives ou une année scolaire au cours des 12 derniers mois.
  • Vous faites partie d'une entente entre le Collège et un employeur, ou vous êtes parrainé dans le cadre d'un programme gouvernemental (par exemple : CSST, Emploi-Québec).
  • Vous avez complété au moins une année d'études supérieures réparties sur une période d'un an ou plus.

Et si vous ne disposez pas d'un certificat d’éligibilité pour étudier en anglais ou d'une exemption, vous devez satisfaire aux critères suivants en langue française au moment de l'admission. Veuillez consulterla Foire aux questions relative à la loi 14 et à nos programmes d'AEC (Attestation d'études collégiales).

Vous devez aussi démontrer une maîtrise suffisante de l'anglais. Des analyses linguistiques peuvent être obligatoires en fonction des études antérieures.

Profil du programme

Stage 1

Code
Unité(s)
Pondération
# Nombre d'heures
  • 322-203-HR
    Introduction to the Profession

    In this course, students will become acquainted with the early childhood profession by exploring topics including the different settings educators work in, the laws and regulations that govern those settings, career opportunities, and the educator’s roles and responsibilities with regard to supporting children’s learning, ethics, and ongoing professional development.  

    1.66
    2-1-2
    45
    322-203-HR
    1.66
    2-1-2
    45
  • 350-223-HR
    Support the Child’s Overall Development 1

    In this course, students will be introduced to the basic principles of child development by focusing on the cognitive and physical growth of children from 0-12 years old.  

    1.66
    2-1-2
    45
    350-223-HR
    1.66
    2-1-2
    45
  • 322-194-HR
    Health and Safety in Educational Childcare

    This course prepares students to maintain health and safety in early childhood education settings by creating safe environments, evaluating and supporting children’s well-being, and responding to emergencies. Students will learn to recognize and report signs of abuse, protect their own physical health, and apply strategies to manage stress and prevent burnout. Emphasis is placed on promoting the safety and well-being of children and educators. 

    2
    2-2-2
    60
    322-194-HR
    2
    2-2-2
    60
  • 322-233-HR
    Pedagogical Approaches

    This course introduces students to a range of educational philosophies and approaches used in early childhood education. Students will explore the characteristics, benefits, and limitations of various approaches, as well as the dispositions that align with their foundational principles. Emphasis is placed on understanding how these approaches can complement one another to support diverse learning environments. 

    1.66
    2-1-2
    45
    322-233-HR
    1.66
    2-1-2
    45

Stage 2

Code
Unité(s)
Pondération
# Nombre d'heures
  • 350-233-HR
    Support the Child’s Overall Development 2

    In this course, students will be introduced to the basic principles of child development by focusing on the language, social, moral, emotional, and sexual growth of children from 0-12 years old.

    1.66
    2-1-2
    45
    350-233-HR
    1.66
    2-1-2
    45
  • 322-214-HR
    Observing Children

    This course equips students with the skills to effectively observe and document children's behaviour and development to support their learning. Students will explore the observation cycle, select and adapt appropriate tools for various situations, and analyze data to identify children's strengths, needs, and interests. Emphasis is placed on ethical considerations, reflective practice, and creating comprehensive portraits of children's development to guide responsive educational practices. 

    2.33
    2-2-3
    60
    322-214-HR
    2.33
    2-2-3
    60
  • 322-244-HR
    Daily Democratic Intervention

    This course explores strategies to build meaningful relationships with children and support their autonomy, self-confidence, and social-emotional development. Through responsive approaches, students will design and adapt learning experiences that promote children’s moral and social skills, including sex education, while fostering partnerships with families. Emphasis is placed on reflecting on interactions and play-based learning opportunities to create inclusive, child-centered environments that enhance development and self-knowledge.

    2
    2-2-2
    60
    322-244-HR
    2
    2-2-2
    60
  • 322-194-HR
    Healthy Lifestyle Habits

    This course prepares students to maintain health and safety in early childhood education settings by creating safe environments, evaluating and supporting children’s well-being, and responding to emergencies. Students will learn to recognize and report signs of abuse, protect their own physical health, and apply strategies to manage stress and prevent burnout. Emphasis is placed on promoting the safety and well-being of children and educators. 

    2
    2-2-2
    45
    322-194-HR
    2
    2-2-2
    45
  • 322-263-HR
    Children and Healthy Eating

    This course explores the role of early childhood educators in promoting healthy eating habits in children. Students will develop strategies to encourage nutritious choices, support play-based learning about healthy eating, foster consistency through effective communication with families, and reflect on the skills and attitudes needed to foster lifelong healthy eating habits in children. 

    1.66
    2-1-2
    45
    322-263-HR
    1.66
    2-1-2
    45

Stage 3

Code
Unité(s)
Pondération
# Nombre d'heures
  • 322-273-HR
    Educational Actions with Children

    This course focuses on designing and implementing educational opportunities that meet the diverse needs and interests of children aged 2-12. Students will explore strategies for organizing engaging environments, identifying and selecting appropriate resources and materials, planning community-based activities, and fostering effective communication with families to support preschoolers’, kindergarteners’, and school-aged children’s learning and development. The course emphasizes adaptability, collaboration, and family involvement in creating inclusive educational experiences. 

    1.66
    2-1-2
    45
    322-273-HR
    1.66
    2-1-2
    45
  • 322-283-HR
    Artistic Expression

    This course explores the role of creativity in early childhood education, focusing on planning and implementing musical, movement, dramatic, and artistic learning experiences. Students will learn to support children’s creativity through play-based, collaborative approaches and to share insights with families to foster consistency and partnerships. Students will also engage in reflective practice to develop the skills and attitudes needed to nurture creative expression in young children. 

    1.66
    1-2-2
    45
    322-283-HR
    1.66
    1-2-2
    45
  • 322-293-HR
    Literacy and Numeracy

    This course explores strategies for nurturing literacy and numeracy skills in early learning through engaging and inclusive approaches. Students will learn to integrate child-led play, educator-guided activities, and family partnerships into their approaches while effectively documenting children’s development. Reflective practice will be emphasized, encouraging students to evaluate their interactions, attitudes, and methods for fostering foundational learning in literacy and numeracy. 

    1.66
    2-1-2
    45
    322-293-HR
    1.66
    2-1-2
    45
  • 322-006-HR
    Initiation Internship

    In this course, students will participate in a fieldwork experience in an early learning program. Students will work closely with an on-site supervisor and faculty advisor as they observe children and design and implement play-based learning opportunities to support children’s needs and interests. 

    3
    1-5-3
    90
    322-006-HR
    3
    1-5-3
    90

Stage 4

Code
Unité(s)
Pondération
# Nombre d'heures
  • 322-234-HR
    Guide Children with Specific Needs

    This course focuses on supporting children with specific needs by fostering individualized, family-centered approaches. Students will learn to observe and identify a child’s needs, create tailored support plans, and implement strategies that consider the child’s family and community context. Emphasis is placed on collaboration with families and resources to ensure inclusive and effective educational interventions. 

    1.66
    2-2-2
    60
    322-234-HR
    1.66
    2-2-2
    60
  • 322-303-HR
    Caring Communication in a Professional Context

    This course focuses on developing the communication skills necessary for building positive and professional relationships in early childhood education. Students will learn to engage respectfully and responsively with children, families, and colleagues, emphasizing professionalism, collaboration, and the sharing of meaningful information to support children's growth and learning. 

    1.66
    2-1-1
    45
    322-303-HR
    1.66
    2-1-1
    45
  • 322-313-HR
    Partnership with the Family

    This course examines the importance of collaboration between educators, families, and community resources to support children’s development. Students will learn to communicate effectively with families, analyze the evolution and diversity of family structures in Canada, and address family needs while identifying risk and protective factors. The course emphasizes strategies for building inclusive partnerships and overcoming barriers to ensure holistic support for families and children. 

    1.66
    2-1-2
    45
    322-313-HR
    1.66
    2-1-2
    45
  • 322-323-HR
    Educational Actions with Infants and Toddlers

    This course focuses on designing and implementing educational opportunities that meet the diverse needs and interests of children aged 0-2. Students will explore strategies for organizing engaging environments, identifying and selecting appropriate resources and materials, and fostering effective communication with families to support infants’ and toddlers’ learning and development. The course emphasizes adaptability, collaboration, and creating inclusive educational experiences. 

    1.66
    2-1-2
    45
    322-323-HR
    1.66
    2-1-2
    45

Stage 5

Code
Unité(s)
Pondération
# Nombre d'heures
  • 322-00G-HR
    Internship for Integration into the Profession

    In this course, students can consolidate information gained throughout the program. Students are expected to be active participants in the goal-setting and evaluation process. Responsive learn-through-play program design and implementation is central. During the six-week block placement, students are expected to plan, implement, and reflect on children’s learning experiences. Throughout this course, students will work closely with an on-site supervisor and faculty advisor.

    6.33
    1-15-3
    240
    322-00G-HR
    6.33
    1-15-3
    240

Frais et droits

Droits de demande d'admission

Droits de demande d'admission versés au SRAM. Ces frais sont non remboursables.

Droits d'inscription Automne 2025

Les droits d'inscription suivants sont payés par session par les résidents du Québec au Cégep :

Droits d'inscription à temps plein*.20 $
Frais particuliers à plein temps.105 $
Frais d'éducation commune à plein temps25 $
frais d'utilisation des ordinateurs40 $
Total pour un résident du Québec =190 $

Les frais sont assujettis au statut de résident du Québec. Le statut de résident du Québec sera vérifié une fois que les étudiants seront admis. Pour plus d'informations sur les documents obligatoires pour démontrer le statut de résident du Québec, veuillez communiquer avec le bureau du registraire.

*Frais non remboursables

Frais pour les non-résidents du Québec

Les non-résidents du Québec paient des frais de 1833 $ $ en plus des frais d'inscription normaux. Les frais d'inscription totaux pour un non-résident du Québec s'élèvent à : 2023 $.


Vous avez des questions ? Communiquez avec nous

Continuing Education Department

B111

819-778-2270 poste 1779

conted@cegep-heritage.qc.ca